Doorgaan naar hoofdcontent

Viva il ciclismo!

De Italiaanse fietsenbouwer Wilier Triestina stond letterlijk en figuurlijk aan de wieg van het wielrennen. Het merk werd in 1906 opgericht in Noord-Italië en was vanaf dat moment aanwezig bij alle hoogte- en dieptepunten in de wielersport. Vanaf de eerste kopman Giordano Cottur en Giro-winnaar Fiorenzo Magni tot aan Coppi-reïncarnatie Marco Pantani, wereldkampioen Ballan en groene trui-winnaar Petacchi. Van de eerste koperkleurige stalen rossen tot aan de verbazingwekkende Cento 1 Superleggera. Wilier maakt deel uit van het culturele erfgoed van Italië, zoals wielrennen in Italië deel uitmaakt van het leven. Familie, religie, liefde, schoonheid, il ciclismo. Wilier.

Pure liefdeWat is het toch met Italië en wielrennen? Misschien moet je als nuchtere Hollander bij de de Maratona dles Dolomites geweest zijn om het te begrijpen. Tienduizend Italiaanse wielerliefhebbers reizen ieder jaar in juli af naar de Dolomieten om urenlang af te zien op de cols van de zuidelijke Alpen. Tienduizend prachtige fietsen, met daarop tienduizend tot in de puntjes gesoigneerde Italianen. Pure liefde. Wielrennen in Italië is een passie die sinds het ontstaan verweven is met de geschiedenis van het land. Legendarisch is het verhaal hoe Gino Bartali in de Tour van 1948 een telefoontje ontving van de Italiaanse president. Die smeekte hem om als vrome katholiek de Tour te winnen; het zou het volk afleiden en een op handen zijnde opstand kunnen voorkomen. Bartali verpletterde zijn tegenstanders in de Alpen, won de Tour en de politieke onlusten in Italië losten in het niets op.

Wilier maakt deel uit van die traditie. De gebroeders Gastaldello, die het fietsenmerk in 1969 nieuw leven inbliezen, werden niet zozeer door commerciële motieven gedreven alswel door culturele. Het was eenvoudig ondenkbaar dat een groot merk als Wilier Triestina van het toneel zou verdwijnen. Die passie voor de sport, de betrokkenheid en het respect zijn tot op de dag van vandaag voelbaar in alles wat Wilier maakt.

Tegelijkertijd zijn de Italiaanse bouwers trots, erg trots. Ze lopen niet te koop met hun liefde. Wie weet bijvoorbeeld wat de letters 'LG' betekenen, die sinds begin 2010 op alle frames van Wilier terug te vinden zijn? Afkorting van de nieuwste carbontechnologie misschien? Nee. Het is een bescheiden eerbetoon aan Lino Gastaldello, een van de broers die de wederopstanding van Wilier in gang zetten. Hij overleed januari 2010. Ander voorbeeld. Bij zijn afscheid in de Giro van dit jaar ontving Gilberto Simoni bij de start van de veertiende etappe een op maat gemaakte Willier Cento 1 in een speciaal zwart-roze design met verwijzigingen naar zijn twee Giro-overwinningen. Niet als marketingstunt van Wilier – het verhaal is in geen krant terug te vinden – maar als eerbetoon aan een groot kampioen. Uit respect.

Ondanks de hoeveelheid traditie die het meetorst, kijkt Wilier ook vooruit. Moderne frames moeten niet alleen mooi zijn, maar ook licht, stijf, sterk en comfortabel. Wilier maakt gebruik van het beste carbon op de markt. Niet voor niets groeide de Cento 1 sinds de introductie in 2009 razendsnel uit tot een van de meest gewilde frames ter wereld. Typisch Wilier: traditie en prestatie verenigd in onnavolgbaar Italiaans design.

Reacties