Doorgaan naar hoofdcontent

Respect voor alle sporters



Aan de vooravond van mijn tweede officiële halve marathon blik ik eventjes terug op de afgelopen periode. Terugblikken hoor ik jullie al denken, vooruit moet je vooruit denken en doen. In het verleden zitten alleen maar oude records en de toekomst geeft nieuwe kansen.

De aanleiding van het terugblikken zit ook in een paar gesprekken die ik afgelopen week heb gehad met verschillende personen die ook aan het hardlopen of sporten zijn. Met veel bewondering en respect hoorde ik hun verhalen, doelstellingen, loopafstanden en tijden. Ik realiseer me ongelooflijk  dat ik twee jaar geleden op dat zelfde punt stond en met trots aan mensen vertelde dat ik aan het hardlopen en fietsen was. Jij duursporten met 116 kilo? was hun reactie vaak.

Nu twee jaar later en 87 kilo heb ik de o.a. Halve Marathon van Egmond binnen de twee uur gelopen en ben de Col du Galibier op geklommen in een helse tocht met sneeuw en kou.
Het is voor mij al bijna niet meer te bevatten om niet te kunnen hardlopen, zwemmen of fietsen ik heb er veel in geïnvesteerd maar nog veel meer voor terug gekregen. Vooral in de rust en ruimte in mijn hoofd heb ik een groot voordeel van het sporten, gedachten en ideeën zijn op orde en vloeien rijkelijk tijdens het lopen of fietsen zo erg vaak dat ik soms het idee heb om een spraakrecorder mee te nemen om alles in te spreken zo goed zijn de ideeën soms.

Het is lekker om je fit te voelen en naar een wedstrijd of evenement toe te leven. 

Ondertussen is er een mooi groepje gevormd om mee te fietsen en te lopen van collega’s en mijn zoon, neef en broer. Toch blijft het een individuele sport en kunt zelf bepalen wat je doet en hoeveel tijd je erin steekt.

Komende tijd staat de halve marathon van IJsselstein op het programma en dan voorbereiden voor het beklimmen van de Passo dello Stelvio, Lektocht zwemmen met Jesse en eind augustus de Col du Galibier lopen en fietsen in twee dagen.

Maar tijdens al deze uitdagingen zal ik denken aan al die sporter die of net begonnen zijn of terugkeren in de sport na een ziekte of blessure. Het respect dat ik heb voor al deze doorzetters is groot vooral omdat ik nog maar twee jaar geleden een van hun was.

Iedereen kan sporten, als je maar wil…

gr Roger



Reacties