Doorgaan naar hoofdcontent

Sport verbind



Vanuit mijn werk heb ik veel contact met andere mensen en bedrijven, of dit nu is voor een seminar, beurs of bedrijfsbezoeken bij ons op het park of extern.
Deze contacten gaan over veel bedrijfsmatige en professionele dingen, zoals “neemt de criminaliteit toe in tijden van crisis” of “hoe zelfredzaam zijn burgers”. Stuk voor stuk allemaal vraagstukken waar ik graag over mag meedenken en mijn mening geven.

Maar ook veel van deze bijeenkomsten of contacten gaan over privĂ© zaken, ergo sporten. Het gesprek komt voort uit kleine details die tijdens of gaande weg het gesprek naar voren komen of opvallen. Iemand die geen snack neemt met de opmerking “past niet in mijn voedingspatroon” of iemand die achteloos staat op te rekken omdat hij voor de bijeenkomst al heeft gelopen.

Het valt me op dat vergeleken met een paar jaar geleden meer mensen sporten, het kan natuurlijk ook zijn dat het door mij transformatie komt en ik er meer oog voor heb.

Maar het sporten geeft totaal nieuwe openingen in gesprekken en contacten met mensen, het gaat direct over persoonlijke doelen en gemaakte reizen, de problematiek van de zelfredzaamheid van Nederlandse burgers moet maar eventjes wachten. Ook verdere contactmomenten worden aan sport opgehangen. In de voorbereiding van het lopen van de Col du Galibier had ik een bijeenkomst en daar kwam het onderwerp fietsen tijdens de borrel in een groepje mensen ter sprake. Na de Galibier kreeg ik via LinkedIn diverse reactie van mensen van deze bijeenkomst, daar kwamen weer twee afspraken uit. Die afspraken begonnen met het verhaal over de toch maar uiteindelijk hebben we ook over veiligheid gesproken en of we samen iets konden doen.

Andersom is natuurlijk ook een wisselwerking, aan de start van een wedstrijd sta je ook met jan en alleman te wachten en volgen er ook gesprekken. Als je kijk naar het Ambassadeurschap van AltijdSporten.nl heb je een mooi voorbeeld waar sport ook verbind, 5 verschillende mensen bij elkaar gebracht met een gemeenschappelijke deler. Omdat je allemaal de zelfde passie deelt is ook gewenning aan elkaar bijna niet nodig vanaf het eerste moment is er een verbondenheid. Direct volgen we elkaar en sturen berichten als iemand een wedstrijd gaat doen, natuurlijk en ongedwongen.

Sport is een belangrijke manier om groepen en mensen met elkaar te verbinden, zeker in tijden van individualisme is sport een manier om gezamenlijk een doel na te streven.

Daarna kan je weer lekker in je eigen wereldje gaan trainen om er tijdens een wedstrijd of een gesprek weer vol over te gaan praten en mensen te ontmoeten.

Reacties