Doorgaan naar hoofdcontent

Het jaar is goed begonnen (partyweekend)



Het jaar is wat mij betreft goed begonnen. Na de kombi in Egmond waar ik weer een stuk van de liefde voor het fietsen terug heb gekregen na een lange tijd alleen maar lopen. 
Ging ik tijdens de Henschotermeer Games helemaal overstag. Ik deed zelf mee met de 10km cross samen met mijn zoon en mijn sportmaatje Gert. De Henschotermeer Games waren voor mij een voorbereiding op Groet uit Schoorl van afgelopen weekend. De cross ging over 4 rondjes om de vijver, maar de lol was dat geen rondje eigenlijk het zelfde was, door het mulle zand en de kleine klimmetjes. Waar je in de eerste ronde met gemak over een heuveltje liep, werd dit een berg van de 2de categorie in de derde ronde. Ook het mulle zand gaf een extra uitdaging aan deze wedstrijd, waar kan je het beste lopen en keuzes maken tussen meer meters hard zand of minder in het mul. 
Na onze cross gingen de atleten van de duathlon aan de gang. Lopen, fietsen, lopen en een transferzone waar ik zelf heel benieuwt naar was, hoe gaat nu zoiets. 

Na het zien van deze duathlon weet ik het zeker, ik ga dat ook doen. Voor mij is dit voor nu de meest haalbare combinatie. 
Ultieme uitdaging zal een triathlon blijven maar dat is qua tijd nog niet te trainingen, vooral omdat ik met zwemmen van voor of aan moet beginnen. Direct na de wedstrijd met de Ambassadeurs een heerlijk broodje en soepje gegeten en met iedereen bijgepraat en thuis gekomen me direct ingeschreven voor de Pyramide Duathlon op 20 september.
Afgelopen weekend stond Groet uit Schoorl op het programma, 30 km door de mooie duinen van Schoorl. Wat echt een super mooi gebied is voor alle sporten die ik een warm hart toedicht. Mooie MTB en running trails en  strakke fietspaden, hoogte verschillen en wind van alle kanten. Samen met mijn broer aan de start voor de 30 km met allebei niet de meest ideale voorbereiding. 
Zelf zat ik met het werk in een weekend met een groot dancefeest op het park met 4000 feestende partypeople en was zondagochtend nog tot 04:00 uur aan het werk. 

Maar uiteindelijk stond ik aan de start met toch een goed gevoel. Wel jammer van de weersomstandigheden maar die kan ik niet beïnvloeden. Het lopen ging lekker goede route en geen gedrang van mensen behalve in het startvak. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden dat als je in het allerlaatste startvak staat je toch met alle geweld naar voren wilt staan alsof je naast de Kenianen hoort, vreemd. 

Met het lopen bij mijn broer blijven lopen, ook om me te weerhouden om te snel te gaan, maar ook om reëel te blijven dat mijn voorbereiding niet van dien aard was om nu volle bak te gaan. Dus behouden en heel houden was het devies. Bij de splitsing van 20 km elkaar nog wel de vraag gesteld om het parcours van de 21 km te volgen, maar zoals insiders weten was dat geen optie voor ons. Verder met de 30 km werd het toch wel zwaarder, na een korte plas pauze was de snelheid eruit en kreeg Dirk wat kramp, herhaaldelijk moedigde hij me aan om alleen verder te gaan, maar ondanks ik genoeg lucht had om verder te gaan ben ik toch bij hem gebleven. Meer voor mijn eigen bescherming omdat ik ’s avond ook weer verder met het werk moest en er geen ruimte voor rust zou komen tot maandag middag. Uiteindelijk herpakte Dirk zich op de laatste 2 km voor de finish en ging hij puur op motivatie samen met mij onder de drie uur over de streep. Vooraf ook de doelstelling bij mijn eerste 30km loop. Belangrijk voor mij was heel blijven, uitlopen en kijken wat mijn lichaam doet op 30km. 

Conclusie in deze is dat ik opmerkte dat mijn hartslag niet al te hoog is geweest en ik het vrij makkelijk kon belopen. Pas op een 25km begon ik wat druk op mijn bovenbenen te krijgen maar dat was het dan ook. Met een niet ideale voorbereiding, weinig slaap, veel druk in mijn hoofd, veel regen, kou, wind en daarna weer door naar het werk, heb ik voor me zelf veel positieve dingen uit dit weekend gehaald. 
Met de grootste eind conclusie, je kan alles halen als je maar wil. Met die gedachten ben ik nu serieus aan het kijken om in Oktober of November een mooie hele marathon te gaan lopen en in de tussentijd een paar mooie Duathlons om vooral het wisselen goed te kunnen opvangen. 

Het jaar is goed begonnen en er staan nog heel veel leuke dingen in de planning en we zien wel wat er verder op het pad komt.  





Reacties