Doorgaan naar hoofdcontent

Dromen


Toen ik weer begon met sporten een paar jaar geleden was mijn doel om een fatsoenlijke 10km te kunnen lopen. Maar eigenlijk was er stiekem nog een doel waarvan ik alleen maar kon dromen. Ik zou het namelijk ongelofelijk stoer vinden om een Triathlon te doen. Na een paar jaar sporten en de 10km al achter me gelaten te hebben, lonkt het doel van de Triathlon nog steeds. 
Maar ja je kan niet alles tegelijk dus duidelijk besloten om dit jaar in september een Duathlon te doen en wel die in Austerlitz. En in Oktober op mijn verjaardag een heuse Marathon in Zeeland. 

Dus genoeg uitdagingen in de planning voor dit jaar dacht ik zo, maar uit onverwachte hoek kom een aanbod wat ik niet kan afslaan. We kregen bij ons bedrijf het verzoek om een evenement te sponsoren in Zeewolde. Het evenement heet Zeewolde Endurance en heeft een 5, 10 en halve marathon wedstrijd op zondag. Maar op zaterdag een 1/6de Triathlon en in de sponsoring zitten deelnameplaatsen en gezien de afstanden en mogelijkheid kon ik dit niet weigeren. 28 juni mijn eerste kennismaking met de wereld die Triathlon heet, spannend. 

In de aanloop moet er wel het een en ander opgepakt worden, als eerste de transfers tussen fietsen en lopen. Die zijn makkelijk te oefenen, alles klaar op de tuintafel en na het fietsen lopend de poort in fiets parkeren, helm af, bril af, schoenen uit, schoenen aan, pet op, bril op en drinken. Vlak voordat ik de tuin uit ren gooi ik de bidon van me af en laat de buren verontwaardigd kijkend achter. 

Het voor mij nieuwste onderdeel is toch het zwemmen, als je vorige week aan mij had gevraagd, “kan je zwemmen” had ik volmondig ja geantwoord, nu niet meer. 
Ik kan dus gewoon niet zwemmen, ja ik kan schoolslag en lekker poedelen in het water, maar zwemmen voor een Triathlon is andere koek. 

Dus een wetsuit aangeschaft en samen met mijn collega/maat in training voor het zwemonderdeel met alles hilariteit erbij. De hilariteit begin bij het binnenkomen van het pak, mijn vrouw en kinderen begrijpen eventjes niet meer wat er met papa aan de hand is, de ene man koop een cabriolet en de andere loopt in een rubberpak door het huis en maakt draaibewegingen met zijn armen. 
Na deze droge test de echte test in het water. 

Na een afspraak die iets korter uitviel dan gepland met ze tweeën stoppen langs een provinciale weg in de buurt van Harderwijk. Onderaan de dijk omkleden in wetsuit, waarbij we toch het idee hadden dat de dijk hoger was, maar ja ik ken ze verder toch niet dus door met omkleden. Na het aantrek ritueel, het water in, de eerste stromen water komen het pak binnen en die zijn koud, maar snel merk je er niets meer van en gaat het lekker. Na wat heen en weer zwemmen kom ik toch tot de conclusie dat als ik me concentreer op mijn armslag, doen me benen niet meer mee en andersom. 
Hier is nog wat aandacht vereist, maar ik heb nog een paar trainingen te gaan en ik ben een snelle leerling. 

De komende voorbereidingen zullen zich richten op zwemmen en transfers om zo goed mogelijk voorbereid aan de Triathlon te beginnen. 

De grootste lol zit in het in leren van een nieuwe discipline en het feit dat ik een Triathlon op het programma heb staan, dat had ik een paar jaar geleden alleen maar stilletjes kunnen dromen.




Reacties