Doorgaan naar hoofdcontent

Volle bak Egmond 2015

Al weer een jaar kijk ik uit naar het tweede weekend van januari. Niet omdat ik goede voornemens heb gemaakt want dat heb ik een paar jaar geleden al gedaan, maar omdat in dat specifieke weekend de Egmond – Pier – Egmond strandrace en de Halve van Egmond worden gehouden. 

Voor de tweede keer had ik me ingeschreven voor het Kombi klassement, zaterdag de strandrace 36km over het strand en op zondag de halve marathon over het strand en door de duinen. Een sportweekend optimaforma. Reken daarbij de eeuwen oude discussie m.b.t. de weersverwachting en je heb een top weekend. 


Het weekend stond voor mij zoals eigenlijk het hele eerste deel van 2015 in het teken van de voorbereidingen voor een van mijn ultieme uitdagingen, de Eemmeerloop 50k. De test van dit weekend was overschakelen naar een andere sportvoeding. In de aanloop van het evenement heb ik in de trainingen al gebruik gemaakt van sportvoeding van SIS, maar nu ook tijdens het hele weekend. Ik heb gebruik gemaakt van het SIS Endurancepakket uit de shop van AltijdSporten.nl. Hier zit alles in voor een goede voorbereiding, wedstrijd en herstel. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het verloop van deze test, geen last gehad van mijn maag of iets alleen maar positieve ervaring met SIS dit weekend. 

Zoals vorig jaar checkte ik vrijdagmiddag in op de boulevard bij de graaf van Egmond, direct aan het strand met uitzicht op een hele boze zee. Na de spulletjes uitgelegd te hebben de wielerkleding aan en samen met mijn maatje het strand op om de fietsen te testen en ons zelf. Bandenspanning lekker laag en eventjes knallen om het gevoel van het strand terug te krijgen. Er stond al wel wat wind maar die kwam direct uit zee en was goed te doen. Na een stukje richting Castricum weer retour en langs de pizzeria om voor zaterdag een tafeltje te reserveren. 
De avond stond in het teken van rust, relax, gezelligheid en pasta, er was voor ons gekookt en we lieten het ons goed smaken.

De volgende ochtend stonden we klaar voor de strandrace, toch nog altijd een beetje gespannen voor een start maar klaar was ik wel. Ik had me goed aangekleed met veel laagjes en voor mij standaart de basis van mijn kleding mijn Under Armour ondrshirt. Gezicht extra ingesmeerd met vasaline en mijn benen met FIT Balsem was ik er klaar voor. 

De wind was in de nacht wel aangetrokken en was stevig te noemen. Voordeel was dat hij vanuit de zee kwam en je hem niet direct voor of tegen had, nadeel was dat het begon te regenen en hagelen. Na de start rustig richting strand gefietst en daar in een mooie trap frequentie aan de tocht begonnen. Het strand lag er goed bij en was redelijk hard en goed begaanbaar. De regen en hagel stopte maar de wind bleef tegen de zijkant van je lichaam aan beuken. Na eventjes rust genomen te hebben voor eten en drinken na het keerpunt terug gereden naar Egmond met een uitstapje bij Castricum daar mochten we van een trap af en over een paar hooibalen springen. Blijft een leuke afwisseling om eventjes uit het zadel te komen. Met nog 4 kilometer te gaan gingen we weer het strand op met het gevoel dat we eventjes naar de finish zouden fietsen, NOT. 
De wind draaide en stond volle bak tegen. Ik werd een paar keer gepakt door de wind en sturen was onmogelijk, voetje aan de grond en eventjes wachten en dan weer door. De laatste 4 kilometer waren daardoor extra zwaar. Maar daar was de laatste strandopgang en de mensen. Met grote getale stonden ze ons aan te moedigen met verkleumde bekjes en handjes. Om de vuurtoren heen en richting de finish die door de harde wind sober was ingericht maar dat kon niet anders. 
Zo die was in de pocket nu nog een halve marathon.  

Zondagochtend, gordijnen open en de zee is nog steeds heel boos, sterker nog het strand is weg. De zee stond direct tegen de duinen aan te bonken. Mijn maatje loopt door een eerdere blessure de 10 ipv de halve, wat op zich al knap is, hadden we een paar weken geleden niet durven hopen. Wij met ze allen naar buiten om de start van de 10km bij te wonen, maar nog maar net buiten krijgen we de melding dat de start is uitgesteld omdat er geen strand is om overheen te lopen. Dus lekker naar binnen en nog een bakkie gezet. Uiteindelijk is de 10km van start gegaan in omgekeerde richting en door de duinen. 

Ook was de start van de halve opgeschoven en alle deelnemers zochten een plekkie om uit de wind te kunnen blijven. Het strand lag er goed bij, mooi breed en een goede harde strook om te lopen, weinig door het mul hoeven te rennen. Bewust niet op mijn klok lopen kijken en maar gewoon lekker gelopen, wind stond nog steeds vanuit de zee op de kust te rammen, maar minder last van gehad dan met fietsen. Na het keerpunt eventjes een SIS gel genomen, tropical, die was ook lekker en in een lange sliert door de duinen terug gelopen naar Egmond. 

Ondanks de grote drukte toch redelijk goed kunnen lopen en weinig last gehad van mijn mede lopers. Voor mij het mooiste  punt zijn de eerste huizen in het dorp waar traditioneel veel mensen staan met muziek en aanmoedigingen. Nu waren ze verkleed als Kerstmannen en super enthousiast. 
Het laatste stuk gaat volle bak op mentaliteit, je wordt gedragen voor de menigte en stoppen of vertragen is geen optie. In een massale stroom door de finish en wat schets mijn verbazing een betere tijd dan vorig jaar 1:53:59. 

Ik heb lekker gelopen, geen last gehad van de strandrace de dag ervoor, al met al een strijd met de elementen waar Egmond bekend om staat en dat is voor mij ook de grootste reden om terug te keren voor de kombi een sportweekend met alles erop en eraan. 

Ik heb genoten van Egmond, organisatie, supporters, vrienden en het feit dat ik dit toch maar weer volbreng.



Reacties