Doorgaan naar hoofdcontent

To pee or not to pee, 33ste IJsselsteinloop

Zaterdag 23-mei stond voor de derde keer op rij de IJsselsteinloop weer op het programma.
De IJsselsteinloop begint een traditie te worden, maar waarom. Op zich komt dat niet door het parcours, dit is vlak en eigenlijk beste eentonig, maar daarin tegen is het een van de best georganiseerde wedstrijd die ik ken.

De organisatie wordt o.a. gedaan door de Politie en is superstrak, veel begeleiding en wegafzettingen, waar je soms zelf nog eventjes moet opletten kan je dat deel uitschakelen, dit wordt verzorgd. Wat een leuke afleiding is om te checken op de kilometerpaaltjes goed staan en ik heb er misschien een of twee gevonden die in vergelijking met mijn klok een meter afweken, de rest staat precies op de centimeter goed.

Waarom dan toch al drie jaar op een rij IJsselstein, eigenlijk voor de soep!. Vooraf gaan we naar een maatje zijn huis in IJsselstein en daar kleden we om, bakkie koffie en gezelligheid. Dan gaan we lopen en na afloop een bakkie soep en een broodje.

 Zonder gekheid is de IJsselsteinloop en ideale loop om je PR scherp te zetten, je kan zonder extra water mee te nemen beginnen er zijn voldoende posten op de juiste plaatse gezet en door het vlakke parcours en niet zo massale kan je ideaal een aanval op je eigen PR doen. Eigenlijk was dat in mijn achterhoofd ook wel een beetje het doel van deze editie.

Ik had gekozen om geen Eemmeerloop (50K) te lopen en meer te gaan voor alleen nog IJsselstein en dan over drie weken de Mont Ventoux. De start was in de regen maar het was verder een aangename temperatuur, 2014 was het te warm om te lopen en daar liep ik dan ook slecht, 2:01:44. In 2013 liep ik overigens mijn PR op de halve in IJsselstein 1:49:15 netto tijd. Na ongeveer 5k stopte de regen en kregen we meer ruimte om te lopen.
Na 7 a 8k moest ik eigenlijk plassen maar wilde nog niet stoppen, ik liep heerlijk en een stop zou die flow wel eens kunnen verstoren. Dus door, en naar de drinkpost van de 10k ging ik toch wel opzoek naar een mooie plek om eventjes te stoppen om te plassen, maar ieder keer als ik een goede plek zag vond ik het toch te zonde om te stoppen en zei tegen me zelf, kan nog wel ff. Uiteindelijk 4k voor het de finish hielt ik het niet meer en om niet plassend over de finish te rennen toch maar eventjes gestopt voor een korte plaspauze.

Na de stop, weer volle bak de laatste meters weg knallen en het ging super, inclusief een kleine versnelling op de laatste meters en toen over de finish. Tijd, Tijd, 1 uur en negenenveertigminuten en en en 30 seconden, F@#$^&&*CK. 15 seconden onder mijn eigen PR, als ik niet gestopt was om te plassen had ik mijn PR scherper gezet.

Maar nu een dag later kan ik het al weer relativeren, een halve marathon onder de 1 uur vijftig vindt ik goed als afsluiter van het eerste deel van het loopseizoen.

Nu volle bak genieten van het fietsen en als hoogte punt de Mont Ventoux en Alp d Huez. Na de vakantie gaan we kijken welke mooie loopjes er zijn voor het tweede deel, ben sterk in twijfel om weer de Kust marathon de gaan doen, die was heel gaaf. 

https://www.strava.com/activities/310068864

Reacties